Наша сеть партнеров Banwar
Дороги мають вплив не тільки на життя громадян. Від них залежить швидкість руху всієї економіки. Як вже змінилося українське "бездоріжжя" і чого ще чекати в найближчі роки
У 1954 році після завершення Корейської війни економіка США перебувала не в кращому стані. Були розвинені міста типу Нью-Йорка, Сан-Франциско і Лос-Анджелеса, але інші території поступово приходили в занепад, оскільки з ними не було зручного сполучення. Через ДТП на дорогах вмирали тисячі людей, а бізнес стояв в пробках. І в майбутньому це створювало не найкращі перспективи для розвитку економіки.
За президентства Ейзенхауері в 1974 році в США побудували систему швидкісних трас Interstate , Яка була спроектована так, щоб при швидкості 125 км / год можна було проїхати країну без єдиної зупинки. Навіть в найбільш віддаленому селі будували чотірехполосную трасу - з розрахунком на майбутнє.
Під час розробки вартість проекту становила $ 27 млрд. Кінцева ж вартість вийшла в п'ять разів вище - $ 129 млрд. Тому природно, що такі витрати обурювали платників податків.
Однак ефект для економіки це мало значно вищий, адже по Interstate можна було перевозити товари на 17% дешевше, що дало поштовх до розвитку бізнесу. Траса поєднала навіть невеликі міста і об'єднала американську економіку в один організм.
Мережа Interstate принесла країні більш $ 2,1 трлн вигоди за рахунок підвищення ефективності виробництва, зниження роздрібних цін і зменшення аварійності.
Магістралі Ейзенхауера окупили інвестиції в $ 129 млрд більше ніж у 16 разів.
Що не так з українськими дорогами
Темпи розвитку української економіки також багато в чому залежать від якості дорожнього покриття. Однак станом на 2016 рік, за даними щорічного рейтингу Всесвітнього економічного форуму, Україна зайняла лише 137-е місце з 144 країн світу за якістю дорожнього покриття. Тоді 97% українських автодоріг потребували оновлення.
І якісні дороги - дуже дороге задоволення. Побудувати 1 км нового шляху стоїть українській економіці більше $ 1 млн . Щоб окупити ці витрати потрібно 10-12 років перевозити по цій дорозі вантажі.
Однак українські дороги зношуються набагато швидше. По-перше, через те, що навантаження на них йде набагато більше, ніж дозволено нормами: по дорогах державного значення можна їздити вантажівкам, вага яких не перевищує 40 тонн, а по дорогах місцевого значення - не більше 24 тонн. І зараз ваговий контроль не працює, як слід, система штрафів не лякає, а закон про посилення відповідальності за перевантаження транспорту депутати Верховної Ради в минулому році провалили. Тому чимало перевізників дозволяють собі перевищувати норму вдвічі.
По-друге, стан доріг потрібно підтримувати постійно і стабільно. А у нас це роками робилося за принципом "як вийде". Не кажучи вже про корупцію, яка навіть зі скромних бюджетів "як вийде" залишала мізерні суми.
Читайте також: Водіїв чекають серйозні зміни: Збільшено в 10 разів штрафи, тимчасові права, швидкість 50 км / год
Міністр інфраструктури Володимир Омелян в інтерв'ю виданню Іnsider заявив, що "при Януковичі розкрадалося від 50 до 70%, а зараз якщо і крадуть, то від 3% до 10%".
Поступово ситуація з українськими дорогами змінюється. До недавнього часу Укравтодор фінансували з державного бюджету і за рахунок міжнародних фінансів.
З 2015 року уряд запустив так званий митний експеримент, який, по оцінками УКРІНФОРМ , Приніс ще 12,3 млрд грн на розвиток дорожньої інфраструктури. Тому його вирішили продовжити і на 2018 рік.
за словами виконуючого обов'язки керівника "Укравтодору" Славоміра Новака, ще 2,5 млрд грн в цьому році вдалося заощадити завдяки системі електронних закупівель ProZorro.
В результаті в 2017 році в Україні вдалося капітально відремонтувати близько 2 тис. км доріг. Це вдвічі більше, ніж в 2016. На 2018 рік заплановано ремонт ще 4-5 тис. Км.
Що зміниться в 2018
У бюджеті на дороги заклали рекордну суму - 47 млрд грн. І основним нововведенням є те, що з 1 січня в Україні запрацював Дорожній фонд, а дороги місцевого значення перейшли в управління місцевій владі.
Тепер "Укравтодор" буде відповідати тільки за 50 тисяч кілометрів доріг, а решта 120 тисяч будуть підпорядковані обласному рівню з гарантованим фінансуванням з Дорожнього фонду.
Читайте також: У 2018-му українців чекає багато змін : Вищі зарплати, більш дешеві авто, дорогі сигарети
У 2018 в Дорожньому фонді буде 30-34 млрд грн. 60% від цієї суми піде на дороги державного значення, за які відповідатиме "Укравтодор", 35% - на дороги місцевого значення, за які відповідають голови ОДА, 5% передбачено на безпеку руху.
Наповнювати фонд за рахунок акцизів на нафтопродукти, платежів за ввезення імпортних транспортних засобів, штрафи за перевантаження автотранспорту, а також гроші від платних трас (якщо такі будуть в майбутньому).
"Це буде стабільний інструмент планування фінансування доріг на багато років вперед. У перший рік це буде 50% від збору акцизу з палива, в 2019 році це буде 75%, а в 2020 році це буде 100% від акцизу ", - заявив Новак в ефірі еспресо.
За задумом Мінінфраструктури тепер кожен має право і повинен вимагати від влади якісних доріг, а не кивати розчаровано на Київ.
На сайті "Укравтодору" працює інтерактивна карта , Тому відслідковувати стан дорожнього покриття і ремонтні роботи можна онлайн.
Будуть платні дороги
11 січня Кабмін затвердив концепцію Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування на 2018-2022 рр.
Вона передбачає, що за 5 років якісними дорогами повинні з'єднати всі регіональні центри України.
Відзначається, що орієнтовний кошторис на 5 років - 322 млрд грн, з них 176 млрд грн - це бюджетні кошти, що дозволить поліпшити 9100 км доріг, забезпечити будівництво та реконструкцію 1000 км доріг.
Радник голови "Укравтодору" Олександр Кава розповів , Що в рамках концепції заплановано побудувати дорогу М31 Решетилівка - Кобеляки - Дніпро. Також планують реконструкцію дороги М03 Київ - Полтава - Харків, північний об'їзд міста Львова, східний об'їзд міста Тернопіль, завершення будівництва об'їзних доріг навколо Знам'янки та Лубен.
Важливим нововведенням концепції є будівництво нових доріг на умовах концесії (тобто, платних трас).
Читайте також: Як в Україні зміняться парковки: Нові штрафи, покарання для евроблях і знижки для відповідальних
Кава назвав плани з приводу трас Київ - Біла Церква, Львів - Польща (щоб з'єднати з польським автобаном А4), Львів - Стрий - Мукачево.
І варто розуміти, що це будуть альтернативні дороги. Тобто, паралельно обов'язково буде йти безкоштовна дорога.
Однак і в найближчий рік цього, схоже, ще не відбудеться. За словами Омеляна, концесіонер повинен мати урядову гарантію трафіку. Тобто якщо трафік менше, ніж передбачено в договорі з концесіонером, то держава повинна цю різницю покривати.
Зараз зміни схвалені, тому Мінінфраструктури може запрошувати зацікавлені компанії. "Після цього мінімум рік-два нам необхідно для узгодження. Після підписання концесійного договору треба ще мінімум два роки на організацію фінансування, потім проектування і будівництво ", - пояснює міністр в інтерв'ю Іnsider .
Тому Володимир Омелян вважає, що очікувати платні автобани раніше, ніж 3-4 роки, українцям не варто.