Наша сеть партнеров Banwar
У а тт (Watt) Джеймс (19.1.1736, Грінок, Шотландія, - 19.8.1819, Хітфілд, Англія), англійський винахідник, творець універсальної парової машини , Член Лондонського королівського товариства (1785). З 1757 працював механіком в університеті в Глазго, де познайомився з властивостями водяної пари і сам з великою точністю провів, користуючись казаном Д. Папена , Дослідження залежності температури насиченої пари від тиску. У 1763-64, налагоджуючи модель парової машини Т. Ньюкомена , Прийшов до висновку, що значна витрата пара в цій машині пояснюється охолоджуванням стінок циліндра до температури охолоджуючої води під час її впорскування в циліндр і що скоротити витрату пари можна відділенням конденсатора пари від циліндра. Використовуючи цю ідею, У. в 1765 побудував експериментальну машину з діаметром циліндра 16 см, а в 1768 - першу велику парову машину, конструкція якої, проте, мала ряд недоліків: невдалим виявився конденсатор, потрібно додаткове ущільнення поршня. У 1769 У. отримав англійський патент на «способи зменшення споживання пари і внаслідок цього - палива у вогняних машинах», в якому викладався ряд нових технічних положень: застосування парової сорочки для підтримки температури в циліндрі, проект парового ротаційного двигуна і ін. У 1774 споруда парового двигуна була завершена; подальші випробування показали, що цей двигун виявився більш ніж в 2 рази ефективніше кращих машин Ньюкомена. Для забезпечення роботи двигуна У. застосував відцентровий регулятор, з'єднаний із заслінкою на випускному паропроводі. Як передавального механізму У. зберіг балансир , Але використовував планетарну передачу , Що вдвічі збільшило частоту обертання валу. У. детально дослідив роботу пара в циліндрі, вперше сконструювавши для цієї мети індикатор. У 1782 отримав англійський патент на паровий двигун з розширенням. У. ввів першу одиницю потужності - кінську силу (Пізніше його ім'ям була названа інша одиниця потужності - ват ). Парова машина У. завдяки економічності набула широкого поширення і зіграла величезну роль в переході до машинного виробництва (див. промисловий переворот ). «Великий геній Уатта, - писав К. Маркс, - виявляється в тому, що в патенті, який він отримав ..., його парова машина представлена не як винахід лише для особливих цілей, але як універсальний двигун крупної промисловості» (Маркс К. і Енгельс Ф., Соч., 2 видавництва., т. 23, с. 389). Після тисячі сімсот вісімдесят-чотири У. займався головним чином поліпшенням виробництва парових машин на своєму заводі.
Літ .: Радциг А. А., Джемс Уатт і винахід парової машини, П., 1924; Конфедератів І. Я., Джемс Уатт - винахідник парової машини, М., 1969.
І. Я. Конфедератов
Дж. Уатт.