- Готель «Бомж», 7 зірок
- Евакуація по закону
- Які машини безгоспні?
- Чи варто забирати назад?
- Коли повернення вже немає
- Скільки потрібно евакуаторів?
- Вантажівки відвозити нічим ...
- Можна подати в суд
- утилізувати самим
Наша сеть партнеров Banwar
Ряд компаній - Opel, Volkswagen і інші - ще два роки тому заявили про те, що починають будівництво заводів з утилізації машин. З 2010 року по законодавству ЄС компанії повинні будуть самі утилізувати продані ними автомобілі, термін служби яких закінчився. Природно, це відіб'ється на вартості нових - вона збільшиться якраз на ту суму, в яку обійдеться утилізація виробнику. А автолюбителів, що кидають автохлам у дворах, очікують штрафні санкції. Це у них ... У нас же покинутих машин поки не так багато - Автостар часто експлуатується «до останнього подиху». Але коли термін життя все ж закінчується, машини залишають догнивати в гаражах і на дачах, а часто і просто у дворах і на вулицях міст. У столиці очищенням доріг від таких «покійників» займаються райдержадміністрації та комунальне підприємство «Київдорсервіс» - як перевізник і утилізатор.
Готель «Бомж», 7 зірок
Саме так називають кинуті господарями машини співробітники «Київдорсервісу». І дійсно, навколишній люд використовує цей «транспорт» з властивою йому вродженої винахідливістю. Наприклад, бомжі п'ють, їдять і сплять в них. Молодь теж заправляється легкими і важкими алкогольними напоями, грає в карти або просто спілкується ... Вантажні, в основному стоять біля базарів, перетворюють в склади або навіть в імпровізовані офіси. Найнебезпечніше, що в покинутих машинах грають діти, які можуть в них поранитися.
Евакуація по закону
Проблема кинутого автотранспорту в Україні з кожним роком постає все більш гостро. Наприклад, тільки в Києві налічується 2,5 тисячі кинутих легковиків, і число їх неухильно зростає. Втім, вмираючий у дворах автотранспорт зрідка все ж відвезли. Ми звернулися до тих, хто цим займається, з питанням: що можуть відвезти і скільки доведеться заплатити, щоб повернути собі евакуйовану «стареньку».
Як розповів нам керівник відділу евакуації та утилізації кинутого автотранспорту Юрій Фафлей, евакуація виконується на підставі постанови Київської міськдержадміністрації № 2270 (від 19.11.1998 року). Які саме автомобілі забирати з вулиць - визначають жеки. Їх представники разом з дільничними присутні і при самій евакуації. При цьому складається акт приймання наданих послуг. Їх виконавцем в акті названий «Київдорсервіс», а замовником - жек того чи іншого району.
Які машини безгоспні?
Перш за все, жеки звертають увагу на ті автомобілі, які багато місяців, а іноді і років стоять незатребуваними - тобто на них ніхто не їздить. Часто на таких машинах немає номерних знаків. У безгоспні можуть записати і авто, в яких явно не вистачає життєво важливих вузлів і агрегатів (наприклад, всіх коліс або двигуна). «Свідченням» до евакуації служить і відсутність талона техогляду на лобовому склі напіврозваленого автомобіля. Можуть потрапити в розряд безпритульних цілком «дієздатні» машини, що стоять кілька місяців в місцях, де вони заважають проїзду транспорту - наприклад, на вузьких вулицях, в маленьких дворах. У 2003 році ЖЕКи подали заявки на евакуацію 267 машин. 76 були евакуйовані. У решти знайшлися господарі, які прибрали автохлам з дворів.
Чи варто забирати назад?
Плата за роботу евакуатора становить 6,26 грн. за 1 км. Так що якщо на Молодогвардійську, 9 (в районі Севастопольської площі) автомобіль привезли, скажімо, з Троєщини, то така послуга обійдеться дорого - близько 250 грн. Якщо ж власник не відразу дізнався про те, що його машину відвезли, а, припустимо, через місяць (був у відрядженні), то до плати за евакуацію додасться вартість стоянки - 17 гривень за першу добу і по 10 за всі наступні. Тобто за місяць «набіжить» ще 307 гривень, за три місяці - більше тисячі, а за рік - порахуйте самі.
Для того щоб забрати машину, потрібно мати з собою техпаспорт і власний паспорт. Автомобіль повертають після оплати послуг з евакуації та паркування. Втім, чи то через високу вартість евакуації, чи то через те, що кинуті у дворах машини дійсно не потрібні своїм власникам, «затребувані» всього 10% евакуйованих авто.
Коли повернення вже немає
Через рік, якщо за машиною так і не прийшли, вона відправляється в металобрухт. На той час автомобіль вже є державною власністю, тому дозвіл на його утилізацію видає податкова інспекція того району, звідки машину забрали. При цьому складається спеціальний акт, без якого автомобіль недоторканний.
Гроші за металобрухт перераховуються до бюджету району. «Автолу» у «Київдорсервісу» купує підприємство «Вторчермет». За тонну металобрухту воно виплачує 698 грн. Щоб отримати таку суму, потрібно здати 2-3 великих «легковика». У минулому році підприємство відправило в металобрухт 94 безгоспні машини, підібрані в 2001-2002 рр. Вийшло 44,6 тонни сировини.
Втім, не все так просто. Щоб здати машину в утиль, її потрібно повністю «роздягнути». Тобто витягнути салон, зняти всі гумові деталі, вийняти скла. Цим також доводиться займатися співробітникам відділу утилізації, іноді - після роботи або у вихідні. Щоб очистити автомобіль від зайвих комплектуючих, буде потрібно близько двох днів. До речі, на відміну від кузовів, утилізувати скла, рвані салони і покришки автомобілів в Києві та навіть за його межами ніхто не хоче. Куди дівати весь цей мотлох - поки незрозуміло. Зараз він спочиває там же - на кладовищі кинутих авто.
Скільки потрібно евакуаторів?
У Варшаві безхазяйним і неправильно припаркованим автотранспортом займаються 18 евакуаторів, в Мінську - 24. У Москві їх 128, а утилізацію контролює мер російської столиці. Правда, і кинутих машин там більше - тільки в минулому році в Білокам'яній утилізовано 24,6 тис. Автомобілів. У Києві ж є тільки один евакуатор, і він, крім кинутого, забирає ще й неправильно припаркований транспорт. Правда, київська міськдержадміністрація вже підписала розпорядження «Про заходи щодо зменшення заторів на дорогах і вулицях м.Києва», для реалізації якого виділила 3 млн. Гривень на закупівлю евакуаторів (докладніше - «АЦ» № 35'2004).
Вантажівки відвозити нічим ...
Кинутих вантажних машин в кожному районі близько 50, але в Києві поки немає евакуатора відповідної потужності. І це справжня проблема, адже саме вантажівки - найбільша перешкода руху решти транспорту. Наприклад, на вузенькій вулиці Волгоградській майже два роки стояв великий причіп від хури, а з боків два легковики - щоб причіп не забрали. Господар довгий час відмовлявся прибрати транспортний засіб. В результаті поряд з ним трапилася аварія, одного разу не змогли проїхати пожежні, було кілька скарг від мешканців. Тільки недавно, в липні, власник забрав своє майно.
Можна подати в суд
Якщо господар автомобіля не бажає платити гроші за евакуацію і хоче, щоб йому повернули машину, він може подати в суд на організацію, яка евакуювала автомобіль. Адже авторазвалюха, як-не-як, приватна власність, а значить, права на володіння нею охороняються Конституцією: стаття 41 Основного закону говорить: «Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю ... Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності». Саме на цю статтю і посилаються люди, які подають на «Київдорсервіс» в суд. Була вже сьома процесів за участю власників «автотрупов». Шість з них виграло комунальне підприємство. Начальник відділу утилізації Юрій Фафлей коментує: «Коли суддя каже про право власності, я пропоную йому дочитати статтю 41 Конституції до кінця. Далі в ній сказано, що «використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам, честі громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію ...». А адже кинутий автомобіль - це і є загроза здоров'ю громадян і екології.
утилізувати самим
Якщо у вітчизняного власника старого автомобіля з'явиться бажання утилізувати машину самостійно, (наприклад, набридне платити транспортний збір), він цілком може проініціювати цей процес. Для цього потрібно написати відповідну заяву на ім'я директора «Київдорсервісу» Василя Олександровича Стуса (тел. 248-12-96). У заяві повинні бути вказані марка і модель машини, а також адреса, за якою вона перебуває. Заплатити за це доведеться тільки за послуги евакуатора - 6,26 грн. за 1 км.
ДУМКА
Юрій Фафлей
Керівник відділу евакуації та утилізації кинутого автотранспорту
«Коли суддя каже про право власності, я пропоную йому дочитати статтю 41 Конституції до кінця. Далі в ній сказано, що «використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам, честі громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію ...».
Забирають не завждиПроцедура евакуації - це крайній захід, до того ж дорога. У випадках, коли можна обійтися без неї, машину не забирають. Якщо на покинутому автомобілі є номери, то по базах даних ДАІ з'ясовують, хто його господар, і направляють йому лист з проханням прибрати машину з двору чи вулиці. А коли цей захід не діє або власник автомобіля просто не відповідає на запит, машину евакуюють.
Світлана Скрипка
Фото Юрія Нестерова
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.
Чи варто забирати назад?Які машини безгоспні?
Чи варто забирати назад?
Скільки потрібно евакуаторів?