Наша сеть партнеров Banwar
Чи займаєтеся ви студійною роботою? Якщо так, то велике значення набуває якість і тип апаратури, через яку ви слухаєте треки. Середньостатистичні побутові навушники або колонки намагаються "поліпшити" звук для вуха і зробити його більш комфортним - зрозуміло, спотворюючи при цьому його початкові параметри. Інша акустична апаратура може дати на виході зовсім іншого звучання треку, істотно відрізняється від задуманого звукорежисером. Щоб уникнути подібних несподіванок в студіях для роботи з аудіоматеріалів застосовують студійні монітори.
Студійні монітори являють собою спеціальні акустичні системи, передають звук без спотворень. Як правило, вони двохсмугові і мають окремі динаміки ВЧ і НЧ. Звукорежисер здатний досить легко відрізнити звучання студійних моніторів від побутової акустики. Їх застосовують в звукозаписних студіях для контролю на слух звукового матеріалу. Студійні моніторні системи потрібні скрізь, де велике значення має якість звуку.
Основна функція студійних моніторів - передача звуку в початковому вигляді, незабарвленому і неспотвореному. Від цього пішло і найменування: апаратура дає можливість моніторити початкове звучання треку без яких би то ні було згладжувань і поліпшень.
Грамотно сконструйований студійний монітор є втіленням передової інженерно-технічної думки. Апаратура проводиться з звукопоглинальних спецматериалов, що забезпечують високий ступінь звукоізоляції. Динаміки роблять максимально точними і володіють вірно розрахованої амплітудно-частотної характеристикою без "завалів" і "провалів". Схема технічні елементи вищого класу, дизайн і корпус з математично обчисленими на основі законів фізики поширення звуку параметрами, низькочастотні і високочастотні динаміки з дорогих ретельно підібраних спеціальних матеріалів (кевлар, армована склотканина, папір зі спецпропіткой, поліпропілен - для НЧ; шовк, титан, алюмінієва фольга , папір, берилій - для НЧ) - все це створює величезну різницю між студійними моніторами і рядовий домашньої акустикою.
Такий ретельний підхід до конструкції монітора необхідний, щоб передати аудіоматеріал в його істинному звучанні - щоб вуха звукорежисера вловили саме змодельований їм звук.
Види студійних моніторів
Розрізняють активні студійні монітори і пасивні.
Пасивні вимагають підключення додаткового підсилювача. Через цю особливість, а також через наявність лише аналогового входу (Speakon або джек (TRS)) цей вид студійних моніторів не такий популярний навіть незважаючи на більш просту конструкцію в порівнянні з активними, і менш поширений.
Активний студійний монітор вже наділений вбудованим конструктивно підсилювачем, а також кросовером, іноді може мати навіть 2 підсилювача - для динаміків високих і низьких частот. Зазвичай на системах цього типу є всі популярні варіанти аналогових входів, у деяких є і цифровий.
Переваги активних моніторів:
- універсальні у використанні;
- прості в підключенні;
- немає необхідності в налаштуванні додаткового тракту посилення;
- дозволяють налаштувати параметри під певне приміщення;
- точно підібрана і вивірена виробником схемотехніка захищає від виходу з ладу динаміки і підсилювачі.
Недоліки активних моніторів:
- необхідність підключення до монітора декількох кабелів (в мінімально можливий варіант - сигнальний і живить);
- складна система, що тягне за собою складність ремонту;
- не дають можливості апаратно змінювати гучність звуку з робочого місця.
Переважна більшість моніторів має фазоінвертором, що підсилює НЧ складову сигналу. Він являє собою отвір з трубою, що знаходиться в корпусі апаратури і служить для виведення тиску, створюваного всередині НЧ-динаміком. Фазоінвертори можуть мати різну форму і габарити, конструктивно ж вони розташовані на панелі монітора - ззаду або спереду.
Як правило, в студіях ставлять три види ліній моніторів - ближнього поля (інакше іменовані поличними), середнього поля і далекого поля.
- 1) Монітори ближнього поля. Найбільш часто зустрічаються. Ставляться на столі або ж на стійках, що знаходяться перед звукорежисером. Найкраще передають "верх" і "середину". Ці монітори застосовують при зведенні, а також при монтажі робочих фонограм.
- 2) Монітори середнього поля. Вибудовують панораму і дають можливість вловити звукові ефекти в просторі, нерозрізнені на поличних моніторах. Дозволяють почути зведення спільно з частотами нижнього діапазону, які вкрай слабо чутні через поличні монітори. Окремі моделі (частіше трьохсмугові) застосовують і при мастерингу звукового матеріалу.
- 3) Монітори далекого поля. Дають можливість почути всю палітру композиції після відомості в повному діапазоні частот і при будь-якій гучності. Зазвичай застосовуються у великих приміщеннях, для мастерингу, при обробці музики танцювального характеру.
На що звернути увагу при виборі студійних моніторів?
- При невеликому бюджеті і розмірах приміщення (наприклад, для домашньої студії) можна зупинитися на недорогому варіанті - поличні монітори плюс сабвуфер для відстеження басів. Чи не поскупилася і придбайте до них демпфирующие стійки для запобігання непотрібних вібрацій при роботі апаратури, або виброизолирующие демпфери, що поміщаються між столом і монітором.
- Великі розміри низькочастотного динаміка дають і більш кращу віддачу по низам - закони фізики діють завжди. Більш повну і реалістичну картину дають НЧ-динаміки діаметром понад 8 дюймів.
- ВЧ-твітери можуть бути стрічковими або купольними. Стрічкові випромінювачі точніше передають звуки верхнього діапазону і не так сильно стомлюють вуха. Однак і вартість їх вище, ніж у більш бюджетних купольних.
- При покупці студійних моніторів варто відсунути на задній план міркування економії. Функціональні можливості і якість цієї апаратури збільшуються в пропорції до ціни моделі.
вибір моніторів
- 1) Послухайте на вподобаних студійних моніторах дві-три пісні в жанрі, з яким їм в основному належить працювати, і в найкращій якості. Не буде зайвим перевірити апаратуру і за допомогою тестових дисків, які виявлятимуть тонкі моменти, недоступні юшку.
- 2) Заздалегідь виберіть вид моніторів і їх майбутнє розташування, і в магазині постарайтеся, для прослуховування, розставити їх так само. Найкращий варіант для поличних моніторів, наприклад - в кутах уявного рівнобедреного трикутника, третьої вершиною якого є ви. Направляються динаміки по сторонам цього трикутника - на ваші вуха.
- 3) Підбираємо потрібне розташування фазоінвертора. У моніторів, що стоять "впритул" до стінки, він повинен знаходитися спереду. При відстані до стінки 30-40 сантиметрів і більше можна придбати і монітор зі смотрящим назад фазоінвертором.
- 4) Потужність монітора - не найважливіший параметр. Іноді на 30-50 ваттах можна розчути моменти, які домашня акустика не видасть і на кіловатних потужностях.
- 5) Великі розміри низькочастотного динаміка дадуть кращу звукопередачу по нижньому діапазоні. Однак це не настільки суттєво при виборі поличних моніторів - в їх функції і не входить передача повного басового спектру, це завдання окремого сабвуфера.
- 6) Скільки годин поспіль ви плануєте працювати з музикою? Якщо близько 8-10, краще придбати монітори з твіттером стрічкового типу, щоб зменшити навантаження на вуха.
- 7) Не варто при придбанні студійного монітора брати модель з меншою вагою з міркувань ліні і небажання з ним змагатися. Пам'ятайте, чим вагомішим монітор - тим стійкіше.
- 8) Фірма-виробник. "Брендові" студійні монітори зазвичай відрізняються високою якістю звукопередачи.
- 9) Дивимося на кількість можливих регулювань монітора. Більша їх число дозволить точніше налаштувати апаратуру під особливості акустики вашого приміщення.
- 10) Середній варіант поличного монітора: потужність 100 ват, частотний діапазон 50-20000 герц, 6-8-дюймовий НЧ-динамік.
Налаштування моніторів
- 1) Регулюємо монітори під нюанси акустики студії, визначаємо її резонансну частоту, вплив якої намагаємося знизити.
- 2) Налаштовуємо оптимальну гучність.
- 3) Вибудовуємо передачу верхів і низів за своїми уподобаннями.
- 4) Звикаємо до звуку нових студійних моніторів і до звучання грамотно зроблених треків саме на них.
Ще кілька нюансів поводження зі студійними моніторами
- Чи не перекручуйте гучність - велика частина моніторів навіть при 10-20 Вт дозволяють розчути всі необхідні моменти. Більше значення в порівнянні з рівнем гучності має звуковий тиск.
- Динаміки потрібно направити на ваші вуха, що дасть неспотворене сприйняття повної картини твору.
- Організовуйте перерви через 1-2 години. Ваші вуха - не залізні.
- Не покладайтеся беззастережно лише на почуте з моніторів - особливо це стосується низьких частот. Обов'язково послухайте новий трек також через побутову акустику або навушники.
- Захищайте динаміки від запилення і забруднення, не чіпайте їх пальцями. Змітайте пил особливої пензликом.
- Часто студійні монітори сильно гріються. Щоб це не призвело до виходу обладнання з ладу, повинна нормально функціонувати система охолодження, до якої повинен бути вільний доступ повітря.
- Чи не перехрещувати сигнальний кабель апаратури з живильним - можливі перешкоди від електромережі.
- Ставтеся до обладнання дбайливо - Не кидайте монітори, які не облокачивайтесь і не кладіть на них зверху сторонні предмети (особливо важкі).
- Спочатку включайте монітори, а після цього робите включення звуку. Коли виключаєте апаратуру - навпаки.
Детальність і розбірливість звукопередачи студійних моніторів істотно залежить від вартості апаратури. Чим вона вища, тим більше будуть чутні помилки і недоліки, допущені під час запису доріжки або при зведенні композиції, і часто ці витрати варті того. Ви самі будете вирішувати, чи потрібно вам дороге обладнання або краще поки обійтися бюджетним - в будь-якому випадку студійні монітори залишаються незамінним помічником звукорежисера при роботі в студії.
ПРИДБАТИ МОНІТОР МОЖНА ТУТ
На що звернути увагу при виборі студійних моніторів?Скільки годин поспіль ви плануєте працювати з музикою?