Наша сеть партнеров Banwar
Останнім часом на російських дорогах помітно зросла кількість машин, оснащених скляними або, як їх ще називають, панорамними дахами. Кореспондент «Автовзгляда» вирішив ближче познайомитися з особливостями цих оригінальних елементів кузова
Якщо уважно переглянути всю гаму новинок, що виставляються виробниками на міжнародних автосалонах останніх років, то можна констатувати безперечний факт: такий витончений елемент кузова, як панорамний дах, сьогодні став свого роду трендом в сучасному автодизайні. І своє втілення він знаходить не тільки в дорогих моделях преміум-сегмента, але і в звичайних машинах. Причому ця тенденція добре помітна не тільки у виробників з Старого і Нового Світу - вона вже проглядається у багатьох автоконцернів з Південно-Східної Азії.
Наприклад, сьогодні чи не у кожного китайського автовиробника в лінійці новинок присутні авто з прозорими дахами. Російські автобренди теж прагнуть впроваджувати у себе ці оригінальні кришевие рішення, правда, поки лише в концепт-карах.
Досить згадати вазовский Х-Code або новинки на стенді того ж автоваза на минулому нещодавно MIAS-2018, де завод продемонстрував прототип нової LADA. Ця версія компактного російського позашляховика, прямо скажемо, виглядає вельми вражаюче. Причому не тільки зовні, але і всередині, чому значною мірою сприяє саме панорамний дах.
Модульна концепція
До речі, дизайнерам, які працюють в автоіндустрії, давно був відомий той незаперечний факт, що навіть прозорий люк, не кажучи вже про об'ємної панорамної даху, створює в салоні куди більш комфортні умови, ніж у звичайній машині. Однак масово реалізувати подібні конструктивні рішення на серійних автомобілях вдалося далеко не відразу. Серйозні зрушення в цій галузі позначилися тільки в останні два десятиліття. Прогрес став можливим багато в чому завдяки науково-технічної кооперації автовиробників з провідними світовими постачальниками і розробниками додаткового обладнання. Першими в подібну технічну кооперацію включилися європейські фірми. Зокрема, одна з провідних німецьких компаній, що займається розробкою дахових систем, запропонувала інноваційну модульну конструкцію автомобільного даху під назвою Multi Optional Roof (MOR).
Суть цього рішення полягає в тому, що воно може поєднуватися з будь-технічною платформою, використовуваної автовиробниками. Інакше кажучи, на один і той же кузов на конвеєрі можна встановлювати різні варіанти дахів, як скажімо, легкі системи, створені на основі поліуретанових композитів, складні і відкриваються панорамні даху. Такий підхід, як довела практика, значно скорочує витрати на розробку і виробництво нових моделей машин, а також дозволяє створювати індивідуальний дизайн даху, відповідний побажанням потенційних автовласників.
Яскравий дизайн і не тільки ...
Сьогодні в рамках модульної концепції пропонується широкий спектр дахове рішень. З них найбільш яскравим по дизайну і найскладнішим за конструкцією по праву вважається панорамний дах. Адже не дарма свого часу панорамне скління верху машини були доступно тільки для авто преміального сегмента. Нині ж ними оснащуються автомобілі всіх класів: від топових моделей преміального рівня до компактних малолітражок. Завдяки плавному переходу від вітрового скла на заднє, панорамний верх надає автомобілю динамічний і елегантний вигляд, створюють враження, що вся дах зроблений зі скла.
До сказаного варто додати один цікавий факт. Незважаючи на те, що з технічної точки зору панорамні дахові системи досить складні, вони, як це не парадоксально, сприяють помітному поліпшенню пасивної безпеки. Це обумовлено тим, що у більшості авто з панорамним дахом жорсткість кузова, а також і керованість, і поперечна стійкість на дорозі буде вищою, ніж у звичайній модифікації автомобіля. Особливо це справедливо при використанні дахових систем з легкого і надміцного полікарбонату.
Скло плюс електроніка
Обговорюючи тему панорамного скління автомобіля, обов'язково варто згадати про спеціальні затінюють пристроях, що створюють або доповнюють затишну атмосферу в салоні. Тут сьогодні теж пропонуються різні варіації, включаючи рулонні штори з ручним або електричним керуванням, з опциональнимі намотувальним роликом і поперечними напрямними. Використовувані для цих цілей матеріали вкрай різноманітні: від прозорого еластичного тканого полотна до світлонепроникного матеріалу, що відображає ультрафіолетове випромінювання. Одним словом, вибирай - не хочу! ..
Окрема тема - управління всім цим дахове пишністю. На думку фахівців, ергономіка управління сучасних автомобільних дахових систем опрацьована на всі сто і заслуговує найвищої оцінки! Їх рухливі елементи і люки відкриваються і закриваються за допомогою панелей управління, вбудованих в стелю перед водієм, або (як це реалізовано в деяких німецьких системах) дистанційно, за допомогою ключа запалювання. При цьому обов'язково дотримуються заходи активної безпеки: враховуючи, що електронно-керований механізм виробляє закривання панорамної даху майже безшумно і дуже щільно: у ньому для запобігання випадкового затискання кінцівок передбачаються спеціальні елементи захисту.
Підзарядитися від даху?
І на завершення: з 2020 року законодавство ЄС обмежує гранично допустиме значення викидів CO2 для нових європейських автомобілів на рівні 95 г / км. Це вимагає значних зусиль з боку автовиробників, так як при перевищенні допустимих значень на них будуть накладені значні штрафи. Іншими словами, зниження рівня CO2 сьогодні досить актуально. У цьому сенсі свою позитивну роль можуть зіграти і кришевие системи.
Так, в Німеччині вже розроблені панорамні даху з сонячними елементами, що дозволяють скоротити витрату палива, а відповідно і викид вуглекислого газу. Сонячні елементи, інтегровані в панелі даху, виробляють електричну енергію, яку можна (за допомогою інтелектуальної системи управління електроживленням) накопичувати безпосередньо в акумуляторної батареї автомобіля, що дозволяє знизити навантаження на генератор і скоротити споживання палива. Саме тому Європейська Комісія визнала розробку «накришной системи з вбудованими сонячними елементами для зарядки акумуляторів» екологічної чимось особливим.
7313
7313
показати ще
Підзарядитися від даху?