- Як визначаються витрати палива автомобілів?
- Наказ 43. Ключові моменти, про які треба знати
- Додатки А і Б в Наказі Міністерства транспорту № 43
- Зміни, які були внесені
- Норми витрати палива в сільському господарстві
- Норми списання пального
- Економія палива на підприємствах
Наша сеть партнеров Banwar
Витрата палива - тема дуже актуальна, особливо в умовах, коли всі енергоносії стрімко дорожчають. У нашій статті ми розповімо, як обчислити витрату палива, щоб без помилок вести господарську діяльність. Знання нормативів допомагає економити.
Норми витрати палива для автомобілів різних типів були розроблені і зведені в один загальний документ - наказ 43 міністерства транспорту України ( http://uazakon.com/big/text693/pg1.htm ) Ще в 1998 році. Норми витрати палива зазвичай розраховуються за допомогою спеціальних таблиць і додатків, якими користуються всі без винятку підприємства.
Відзначимо, що згодом, у 2012 році, Міністерством інфраструктури в норми були внесені зміни, регламентовані вже Наказом № 36 (з повним документом можна ознайомитися тут: https://www.zakon-i-normativ.info/index.php/component/lica/?href=0&view=text&base=1&id=654028&menu=23223 ).
Це дозволило осучаснити норми витрат палива і мастильних матеріалів, зробити їх більш гнучкими і прийнятними. Стаття містить інформацію, погоджену з вищевказаними змінами. Норми витрати палива призначені для допомоги власникам транспортних засобів - керівництву підприємств - планувати витрати, вирішити, як зменшити витрату бензину та інших паливно-мастильних матеріалів. Нормативи дозволяють правильно, чітко вести звітність. Зразок наказу про норми витрат палива можна подивитися тут: http://www.buh-galter.info/2016-zrazok-nakazu-pro-zatverdzhennya-norm-vitrat-paliva.html .
Як визначаються витрати палива автомобілів?
Нормуються витрата палива для автомобілів з урахуванням допустимої кількості використання палива, умов експлуатації машин. Для цього використовують лінійні норми, притаманні тому чи іншому автомобілю, згідно з його модифікацією (моделлю). Діє система нормативів з коефіцієнтами коригування, щоб правильно розрахувати ступінь виконаної транспортом роботи.
При цьому беруться до уваги погодні (кліматичні) умови, дорожні особливості функціонування автомобілів. Разом з тим, коли вже визначено нормований витрата палива, кількість використаних мастильних матеріалів розраховується відповідно до принципу пропорційності між витратами палива і нормативами.
Варто порахувати кілометраж, застосувати калькулятор палива. Калькулятор пального - дуже дієвий інструмент, покликаний допомагати впоратися з важким, на перший погляд, підрахунком. Підведення можливої витрати за допомогою такого інструменту дає показник витрати палива на 100 км пробігу.
Отже, витрата палива - це система розрахунків при обліку ПММ за наступними критеріями:
- модифікація транспорту, його технічні особливості;
- кліматичні (погодні) умови функціонування;
- особливості дорожнього покриття.
Наказ 43. Ключові моменти, про які треба знати
Норми витрати палива в наказі 43 - звід основних принципів підрахунку. Наприклад, в четвертому розділі містяться формули для розрахунку норми витрати палива для різних транспортних засобів - від легкових автомобілів до великогабаритних автобусів, автомобілів з причепами, самоскидів, спецтранспорту. Формули існують для автопоїздів, фургонів, машин вантажопасажирського призначення, тягачів сідельного типу, які є складовими автопоїзда.
Нормативні витрати палива визначають, зіставивши лінійні витрати палива на 100 км пробігу. Потім вже відбувається корекція показника, що визначає витрата палива на 100 км, з урахуванням виконаної транспортом роботи або додаткового навантаження з використанням іншого обладнання. Після цього цифра видозмінюється (підвищується або знижується), відповідно до умов, в яких відбувалося функціонування машини. Умови такі: якість дорожнього покриття, погодні умови, чинники, які могли вплинути на експлуатацію. Для зміни остаточної цифри, згідно з вищеописаних умов, подаються спеціальні коефіцієнти.
Додатки А і Б в Наказі Міністерства транспорту № 43
Додатки А і Б містять таблиці, істотно доповнені. Згідно з ними визначена норма витрати палива для кожної конкретної моделі (або модифікації) транспорту. У таблицях враховані транспортні засоби, які з'явилися пізніше 1998 року, і яких не було в першочерговим редакції Наказу 43.
Це розширює можливості визначення потрібного показника для кожного з них. Базова норма витрати паливних матеріалів дається майже для всіх видів машин на пробіг кожної з них. Дані про автомобілі розміщені в порядку алфавітного градації. Наприклад, тут легко можна знайти норми на великогабаритний транспорт і на акуратні, невеликі моделі легкового типу.
Після вступу в силу наказу № 36 діапазон згаданих в таблицях транспортних засобів істотно збільшився.
Зміни, які були внесені
Крім переліку машин, зміни торкнулися норм використання палива тими моделями, які були в первинному документі, згідно з більш сучасним реаліям. Зокрема, були змінені окремі пункти в частині визначень, які відповідають сучасним.
- Пункт 1.3. Нова редакція передбачає норми регламентації роботи бортових, вантажопасажирських автомобілів, фургонів. Тут же - норми для сідельних тягачів у складі автопоїзда. Зазначено: показник розраховується для машин, які виконують роботу, що враховується в тонно-кілометрах.
- Пункт 1.4. В оновленому документі зазначено про визначеність норм на одну тонну маси автопоїздів зі спорядженням, причепів або напівпричепів.
- Пункт 1.5. Зміни стосуються норм на здійснення маневрування, розвантаження самоскида, автопоїзда.
- Пункт 1.8. Нормування роботи автономних нагрівачів.
Торкнулися зміни, серед іншого, самих коефіцієнтів. Незмінним залишився рекомендаційний підхід до розрахунків цих коефіцієнтів. Знання норм, визначених наказом 43, істотно допоможе у веденні господарства людям - шукачам способів, як зменшити витрату палива.
Норми витрати палива в сільському господарстві
Сільськогосподарська техніка - широке коло засобів технічного характеру, за допомогою яких забезпечується продуктивність праці людини на землі. З використанням техніки відбувається механізація і автоматизація численних процесів. Серед таких засобів:
- трактори;
- комбайни;
- сівалки;
- підйомники різного типу, навантажувачі.
Є великий перелік технічних засобів, без яких аграрії не обходяться. Сьогодні немає жодного нормативно-правового акту, призначеного регламентувати норми витрати палива для тракторів або іншої сільгосптехніки. Сільгосппідприємства користуються окремо розроблених рекомендацій для обчислення і встановлення норми витрати палива на сільськогосподарську техніку.
Допомагають в підрахунках аграріям існуючі норми витрати палива, певні в технічній документації на механізми, використовувані для роботи. Дієвими помічниками в розрахунку, що визначає норми витрати палива для тракторів МТЗ та інших засобів, стали «Норми витрат паливно-мастильних матеріалів на роботу дорожньо-будівельних та спеціальних машин» ( http://www.uazakon.com/documents/date_71/pg_iywexj/index.htm ) І ДБН В.2.8-12-2000 «Типові норми витрат палива і мастильних матеріалів для експлуатації техніки в будівництві» ( http://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-214 )
Норми витрати палива тракторів та інших засобів для сівби, обробки, збору врожаю аграрії можуть розробляти самі - закон України цього не забороняє. Крім того, існує ряд методичних положень щодо норм продуктивності сільгосптехніки і витрати палива, які були розроблені Українським науково-дослідним інститутом продуктивності АПК.
Серед цих рекомендацій можна знайти норми на обробку грунту, посів, посадку, догляд за рослинами, збір сільгосппродукції, внесення добрив, обробку від шкідників. Норми витрат ПММ визначаються в розпорядчих документах кожного агропідприємства і не мають єдиного певного зразка. Отже, норми витрат палива для тракторів визначаються керівництвом сільгосппідприємства, запропоновані йому згідно з внутрішніми розрахунками.
Норми списання пального
Норми списання палива - звід правил для звітності підприємства, також регламентований Наказом 43. Паливно-мастильні основному списують, користуючись даними шляхових листів. Списання палива на підприємстві залежить від таких цифрових значень:
- кількість палива, що є в баку або балонах станом на початок робочої зміни або при виїзді в рейс, яке показують вимірювальні прилади;
- обсяг заправлених паливно-мастильних протягом рейсу або зміни;
- залишковий обсяг палива в кінці зміни або рейсу.
У тому випадку, коли фактичні витрати пального значно перевищують норматив, до звіту долучають вартість витраченого пального, керуючись нормами Наказу № 43.
Додаткове витрачання палива вимагає включення в звіти:
- акта про проходження техогляду транспортного засобу;
- інформації про приєднання окремих деталей або двигунів;
- звітів про використані запчастинах;
- звітів про застосовані матеріалах різного порядку;
- звіту про використання, власне, палива.
При списанні та відображенні кількості паливно-мастильних матеріалів в бухгалтерському обліку, цифра фактичної вартості пального повністю співвідноситься з нормою витрати. Якщо показник використаного палива істотно вище, ніж норма, - це сигнал для з'ясування обставин, які призвели до перевитрати. Можливо, було допущено нецільове використання транспортного засобу (або самого палива), що є зловживанням.
В такому випадку керівництво має всі підстави на компенсацію витрат покладених на ту чи іншу особу, притягнуте в процесі роботи. Списання палива на підприємстві відбувається в тому випадку, якщо виданий відповідний документ - наказ про списання палива на підприємстві. Зразок можна подивитися тут: https://zkg.ua/nakaz-pro-spysannya-norm-palyva-zrazok-01-03-2012/ . Без списання неможливе ведення загальної звітності підприємства, адже в фінансовому обліку буде великий касовий розрив.
Економія палива на підприємствах
Знаючи норми, визначені наказом № 43, неважко зрозуміти, як зменшити витрату дизеля чи іншого паливно-мастильного матеріалу. Економія палива стає все більш важливою в умовах тотального подорожчання всіх без винятку енергетичних ресурсів. До додаткових витрат палива можуть привести такі фактори:
- спроби рухатися швидко при відкритих вікнах автомобіля;
- перевантаження вантажних автомобілів (цього слід уникати взагалі);
- неодноразове різке прискорення руху транспортного засобу або гальмування;
- порушення аеродинаміки;
- додаткові пристрої, які не мають відношення до призначення автомобіля (магнітоли, кондиціонери);
- технічні засоби без відповідності з можливостями трансмісії двигуна;
- забруднення фільтрів.
Для того, щоб економно споживати паливо, водій повинен ретельно стежити за технічним станом автомобіля. На підприємствах, де машин різного типу - десятки, в результаті вчасно проведеної очищення фільтрів або ремонту можна заощадити великі суми коштів.
Сподіваємося, що наша стаття допомогла читачеві розібратися в питанні норми витрати палива, процесі його списання і таке інше. Знаючи основні принципи нормування витрат палива, можна його істотно скоротити, що позитивно відіб'ється на всій господарської діяльності як підприємств, так і приватних власників автомобілів або фермерів.
Крім того, правильне ведення звітності в області списання пального допоможе підприємцям і аграріям планувати не тільки витрати на паливо, а й подальші закупівлі техніки і оплату праці. Знаючи, які суми йдуть на пальне і зміст господарства, можна легко обчислити можливості, цілком здатні стати реальністю вже в найближчому майбутньому. Адже правильна звітність - це контроль за всіма аспектами діяльності.
Posted in Новини | Коментарі до запису Все про витрату палива для автомобілів та спецтехніки відключені
Як визначаються витрати палива автомобілів?Php/component/lica/?
Як визначаються витрати палива автомобілів?