Наша сеть партнеров Banwar
Фото: ТАСС / Олександр Рюмін
Москва, як один з найбільш населених міст світу, стикається з серйозними проблемами в сфері екології. Однією з головних і вже точно найбільш важко розв'язуваної є проблема з транспортом, якого в Москві налічується 3,2 мільйона. При цьому, як заявляв заступник мера Максим Ліксутов, 500-550 з них є для міста зайвими. Тобто це кількість автомобілів вулична дорожня мережа просто не може вмістити на сьогоднішній день.
Всілякі проекти, реалізовані столичною владою, не можуть повною мірою вирішити проблему з транспортом, і в основному лише трохи зменшують її масштаби. Але це зовсім не означає, що потрібно відмовлятися від цих проектів і пускати все на самоплив. Тим більше, що інструментів для нормалізації ситуації більш ніж достатньо. Одним з таких інструментів є поділ на екологічні стандарти двигунів авто і палива для них, що регулюють вміст шкідливих речовин у вихлопних газах.
Москва активно переймає світовий досвід в цьому напрямку, з кожним роком вводячи все нові обмеження, як для особистого автотранспорту, так і для громадського транспорту з вантажівками. Так, зокрема, восени планується заборонити рух громадського транспорту екологічного класу нижче "Євро-3". Про це 1 липня 2014 року в ході засідання столичного уряду говорив Сергій Собянін. "Мова йде і про великих автобусах, про міжміських автобусах, а також про маршрутках, які часом представляють із себе розбиті корита, небезпечні для громадян і не дають нічого хорошого екології міста", - заявив тоді Собянін.
M24.ru з'ясував в експертів, як це позначиться на екологічній ситуації, а також які проблеми спричинить за собою для регіональних перевізників.
євростандарти палива
Стандарт "Великий бокс" на законодавчому рівні контролює рівень викиду шкідливих газів транспортними засобами з дизельними і бензиновими двигунами.Cтандарт "Євро-1" обмежував викид бензиновим двигуном оксиду вуглецю, вуглеводнів, оксидів азоту.
Стандарт "Євро-2" був жорсткіше першого приблизно в три рази за вимогами до змісту у вихлопі вуглеводнів. До Росії стандарт "Євро-2" прийшов восени 2005 року.
Стандарти "Євро-3" повинні відповідати всі автомобілі, вироблені в Росії або привезені в неї. Цей стандарт на відміну від своїх попередників регулює вихлоп газів в атмосферу не тільки бензиновими, але також і дизельними двигунами. Стандарт сертифіката "Євро-3" знижує викиди в порівнянні з "Євро-2" на тридцять-сорок відсотків.
Cтандарт "Євро-4" введений в Євросоюзі починаючи з 2005 року. У Росії ввели цей стандарт з 2010 року. Він повинен зробити викид в атмосферу шкідливих речовин на 40 відсотків менше, ніж при стандарті сертифіката "Євро-3".
Це рішення навряд чи викличе голосний резонанс серед городян, які в більшості своїй традиційно вітають будь жорсткість на пересування транспорту, а ось транспортним компаніям, перш за все, обласним, доведеться серйозно поламати голову. Адже під заборону на в'їзд також потрапляє МКАД - основна артерія для транзитних перевезень. Стало зрозуміло і про можливе зниження туристичного потоку в столицю.
Але це все-таки питання, які абсолютно не можна порівняти за масштабами з проблемою екології міста. Так вважає глава Федерації автовласників Росії Сергій Канаєв, на думку якого плановані обмеження - безальтернативна міра, яка рано чи пізно буде застосована.
Посилання по темі
"Москву можна прирівняти до таких мегаполісів як Нью-Йорк, Лондон і іншим. За кількістю квадратних метрів доріг - Москва дуже сконцентрований місто, в якому найбільша проблема - це загазованість і екологічна складова в цілому. Ми любимо автомобілі, але ми повинні розуміти, що вони нас вбивають. і не тільки нас. Тут потрібно говорити не тільки про підвищення класу двигунів, а й підвищенні класу палива. Для Москви це найактуальніша тема. Все інше, сміттєспалювальні заводи, наприклад, навіть в трійку не входять. Саме важн е - це авто ", - зазначив Канаєв.
Він також висловив ідею, в якості одного із заходів, видавати людям з обмеженою можливістю за рахунок бюджету електромобілі. Що стосується туристичного потоку, то з ним, за словами Канаєва, не повинно виникнути проблем.
"Південний автовокзал винесли за межі МКАД. Уже створили перехоплюючі парковки для тих, хто приїжджає з інших регіонів. Я сам цією проблемою займався. Три роки як ми б'ємося з паном Ліксутовим, і вимагаємо, щоб попередньо були дозволу, а потім вже заборони. Точно так і по автобусах. Це була велика проблема раніше. Зараз такої проблеми немає ", - заявив Канаєв.
Глава Федерації автовласників також нагадав, що компаніям, які переходять на екологічний стандарт "Евро4" / "Євро-5" видавали ліцензію на 7 років. "Так, заборонять" Євро-4 ", але залишиться" Євро-5 ". Так буде, тому що це Москва. Цими автобусами можна буде користуватися в регіонах, де міста не задихаються. Москва задихається. 90 з гаком відсотків забруднень - це автомобілі . Це найсерйозніша проблема ", - додав він.
Не менш категоричну оцінку ситуації з перевезеннями дав науковий керівник НДІ транспорту і дорожнього господарства Михайло Блінкін. За його словами, єдині "туристи", на яких може позначитися це обмеження - це люди з південних регіонів Росії, яких привозять до Москви на нелегальних автобусах. Але в даному випадку обмеження підуть тільки на користь.
Він також нагадав, що департамент природокористування та навколишнього середовища рішення такого роду вже анонсував. "У них є ціла програма" Чисте місто ". Це просто черговий адміністративний крок по виконанню екологічної доктрини міста. У великих перевізників, як у муніципального" Мосгортранса ", так і у приватного, транспортних засобів такого класу просто вже фізично немає. Вони давно вже все нове купили. Ну а хто цього не зробив ... За Москві не можна їздити на відрах з гайками ", - додав Блинкин.
Фото: m24.ru/Михаил Сипко
Відзначимо, що про оновлення парку автобусів недавно говорив Максим Ліксутов. За його словами, з 2010 року парк наземного міського транспорту оновився на 75 відсотків . За цей час було закуплено близько п'яти тисяч автобусів. Крім того, гендиректор ГУП "Мосгортранс" Євген Михайлов раніше повідомляв, що близько 80 відсотків парку - це автобуси з низьким рівнем підлоги. 70 відсотків автобусів оснащені системою кондиціонування. При цьому "Мосгортранс", а також всі сумлінні комерційні перевізники, які працюють на столичних маршрутах, вже перейшли на стандарт "Євро-4".
Ще один показовий момент - голосування в проекті "Активний громадянин". Переважна більшість жителів міста, які взяли участь в відповідному опитуванні , Підтримали ідею обмеження в'їзду автобусів екологічного класу нижче "Євро-3" в межі МКАД. Так, 86 відсотків опитаних москвичів висловилися за заборону. Не підтримали ідею 7,3 відсотка учасників опитування. Решта 6,6 відсотка городян не змогли дати відповідь на це питання. Голосування проходило з 11 по 20 червня 2014 року. Всього в даному опитуванні взяли участь близько 50 тисяч осіб.
Посилання по темі
Це далеко не перші кроки, спрямовані на поліпшення екологічної ситуації в Москві. Так, з 1 січня 2013 років Москва остаточно перейшла на паливо екологічного класу "Євро-4", в той час як на російських заправках заборонили продавати паливо нижче "Євро-3". Зараз вже стандарт "Євро-4" застосовується повсюдно, і, більш того, планується, що з наступного року єдиним бензином, дозволеним до обороту на російському ринку, стане "Євро-5".
Втім, з цим не згодна Федеральна антимонопольна служба (ФАС), яка вважає, що оборот бензину "Євро-4" слід продовжити на наступний рік. З таким проханням відомство Ігоря Артем'єва може звернутися в уряд, оскільки є ризики недовироблення бензину "Євро-5". Пізніше міністр енергетики Олександр Новак повідомив, що питання про те, зберігати чи ні оборот Євро-4 з наступного року, буде вирішуватися ближче до осені. Поки ж міністерство опрацьовує можливі наслідки.
Стандарт "Євро-6"
В Європі з 1 вересня поточного року починає діяти нова версія екологічного стандарту - "Євро-6", яка повинна була вступити в силу ще 31 грудня 2013 року. Але тоді Єврокомісія через неготовність виробників зрушила термін на півтора року. Введення нового стандарту, означає, що всі автомобілі не відповідають йому знімаються з виробництва і продажу.Так, концерн Volkswagen Group зняв з виробництва дві моделі Touareg, а Porsche перестав випускати модель Cayenne. У Німеччині вони вже не доступні для покупки. Всі три моделі мають турбодизельні мотори. І скоріше за все, це далеко не повний список автомобілів на дизельному паливі, які не підійдуть під норми стандарту "Євро-6".
Дія стандарту поширюється на всі 28 країн Євросоюзу, а також на особливі території, що знаходяться поза Європою, але належать членам ЄС. На сьогоднішній день регламент "Євро-6" передбачає викид не більше 120-130 грам вуглекислого газу на кілометр шляху замість раніше дозволених 158. Тому, щоб досягти вимог майбутнього нового стандарту, необхідно буде серйозно постаратися.
На даний момент в Москві діє заборона на в'їзд в межі Третього транспортного кільця (ТТК) для вантажівок нижче "Євро-2", але для МКАД екологічних обмежень поки немає. Деякі обмеження введені тільки для транзитних великовантажних автомобілів масою понад 12 тонн. Одночасно з обмеженням на в'їзд автобусів планувалося розповсюдити заборону для вантажівок екологічного класу нижче "Євро-2" на МКАД, а в межі ТТК заборонити в'їжджати фурам нижче "Євро-3". Однак пізніше влада Москви відклали обидва заборони на рік - до 1 вересня 2016 - в рамках антикризових заходів.
Ще одне нововведення - дорожній знак "Брудний вихлоп", що обмежує проїзд неекологічних автомобілів в певні райони. Як повідомив заступник міністра транспорту Микола Асаул, федеральний уряд затвердить його найближчим часом. "Постанова уряду, що дозволяє регіонам обмежувати рух автомобілів по екологічному класу, вже готове і узгоджено. Його можуть прийняти вже в кінці серпня, але, швидше за все, приймуть в першій половині вересня", - сказав Асаул.
За словами чиновника, регіони зможуть самі визначати місця, в які буде заборонено в'їжджати певним категоріям автотранспорту. При цьому штраф за проїзд під заборонний знак може скласти 10 тисяч рублів. Крім того, заступник голови Мінтрансу вважає, що в екологічних маркуваннях, які пропонувалося розміщувати на транспорті, немає необхідності, тому що інформація про еко-класі і так записана в ПТС.
Види нових знаків
Ідею розміщувати еко-маркування на транспортних засобах висловив міністр природних ресурсів і екології Сергій Донський. За його словами, існуючий досвід можна було б перейняти у європейських країн, де виробники автомобілів і дилери зобов'язані інформувати споживачів про норми витрат палива і рівнях викиду вуглекислого газу всіх нових моделей легкових машин.
Інформація розміщується на етикетці, що прикріплюється до автомобіля, в керівництві по експлуатації, на стендах в автосалонах і в рекламних матеріалах. Міністр зазначив, що пілотної зоною для проекту міг би стати центр Москви.
сюжет: Екологія столиці