Главная Новости Прайс-лист О магазине Как купить? Оплата/Доставка Корзина Контакты  
  Авторизация  
 
Логин
Пароль

Регистрация   |   Мой пароль?
 
     
  Покупателю шин  
  Новости  
Banwar

Наша сеть партнеров Banwar. Новое казино "Пари Матч" приглашает всех азартных игроков в мир больших выигрышей и захватывающих развлечений.

  Опрос  
 
Летние шины какого производителя Вы предпочитаете использовать?
 Michelin
 Continental
 GoodYear
 Dunlop
 Nokian
 Fulda
 Bridgestone
 Hankook
 Kumho
 Другие

Всего ответов: 1035
 
     
  Добро пожаловать в наш новый всеукраинский интернет-магазин!  

В.В.Агафонов «Музика вірша» :: Методіка.Ру


Наша сеть партнеров Banwar

Наука подібна морю: я найбільше ціную в ній можливість бачити інші світи. Я вигадую ризиковані експерименти і не відступаю, тому що в кінці кінців приходить хвилина, коли світ роздвоюється, стикаючись з казкою. Завтра ця казка зникне, будуть виведені точні формули і знайдені вичерпні пояснення. Але сьогодні я бачу казку, і серце завмирає від хвилювання.

Валентина Журавльова "Ми підемо повз - і далі"


Як багато сказано поетами і літературними критиками про "музиці вірша"! А що якщо це не тільки метафора? Що якщо у віршах дійсно зашифрована мелодія? Що якщо поети вкладають її в свої вірші несвідомо? Вам не хотілося б, почути мелодії, які, можливо, звучали в душі Пушкіна або Блоку, виливаючись потім у прекрасні вірші? А потім ці мелодії десятиліттями приховувалися в друкованих рядках, чекаючи моменту, коли ваш слух торкнеться їх, а вони торкнуться вашого слуху ... Давайте ж відкриємо їх для себе! А для цього скористаємося простою аналогією.

Спробуємо міркувати таким чином.

В мелодії ноти різної висоти змінюють один одного, дотримуючись законів музичної гармонії. Музичні фрази в пісні повторюються, чергуються, так і хочеться сказати "римуються" - як рядки у вірші. А рядки у вірші в свою чергу - аналоги музичних фраз (мова йде, зрозуміло, про римованому, а не про білому вірші). Припустимо, власна мелодія вірша існує. Що може служити її носієм? Звичайно, голосні звуки! Не треба мати особливе музичним слухом, щоб сказати, що "про" звучить нижче, ніж, наприклад, "і", вимовлене тим же голосом. А як з іншими голосними? Тут відмінність вже не настільки відчутно.

Не варто шукати точну відповідність між частотними формантами звуків мови і частотами музичних звуків. Можна говорити лише про деяку наближеною аналогії. Але якщо уважно простежити розподіл частот другої форманти основних голосних звуків російської мови, то можна розставити ці звуки як на нотоносце - від найнижчого до найвищого. Скористаємося для цього графіками спектрів для основних звуків російської мови (див. [1]).

Лінгвісти виділяють в російській мові п'ять основних звуків: [а], [е], [у], [о], [и]. Розташуємо їх у порядку зростання частоти другий форманти: [у], [о], [а], [е], [и] (далі для зручності запису відмовимося від транскрипційних дужок). Спробуємо підшукати аналогію цих звуків не в звичайній октаві з сімома основними звуками, а в музичному ладі, званому пентатоникой, в якому п'ять основних звуків. Згідно з визначенням пентатоники (див. [2]), це наступні п'ять нот: до, ре, мі, сіль, ля.

Продовжуючи аналогію, як нот другої октави скористаємося так званими "Діезние" звуками (звуками з підвищеною тональністю [3] - до музичних дієз вони прямого відношення не мають), які на письмі передаються буквами ю, е, я, е, і, коли вони стоять після приголосних (як в словах тюль, пес, п'ять і так далі).

Виходить наступна таблиця:

до

ре

ми

сіль

ля

до2

ре2

мі2

соль2

ля2

у

про

а

е

и

ю

е

я

е

і

Тепер залишається тільки взяти томик Пушкіна і відкрити навмання якогось вірша. Ним виявилася "Пісня про віщого Олега". Чому саме Пушкін? По-перше, на слово "поет" четверо з п'яти назвуть асоціацію "Пушкін". А по-друге, мені не хотілося відразу ж починати аналізувати, де буква "о" передає звук [о], де - звук [а], а де взагалі щось середнє ... Тим більше, що іноді це залежить від варіантів вимови. За часів Пушкіна написання було, ймовірно, трохи ближче до вимови, тому, щоб спростити завдання, спробуємо підставити ноти прямо замість відповідних букв, а не звуків. (Шановні лінгвісти, будь ласка, не вбивайте мене за це!)

Тепер можна програти отримані ноти на якомусь інструменті, а краще на комп'ютері, в будь-якому музичному редакторі, де можна вибрати і найбільш підходящий інструмент для кожного мелодії.

Що вийшло, ви зможете оцінити, якщо прослухаєте перший музичний уривок ( oleg1_1.mid , mus1.gif ). Мелодія незвична і в той же час зачаровує. Зіставивши власне враження з враженням інших слухачів, я виявив, що всі чують в цих звуках щось потужне, трохи дике, величезна, билинне. Як інструмент я вибрав для цього уривка орган.

А як справи з більш сучасними поетами? І ось звучить сумна, лірична "власна мелодія" вірші Пастернака «Давай роняти слова ..." ( pstrnk21.mid , mus2.gif ), Світла мелодія вірша "Дивовижна картина ..." Фета ( fet3_1.mid , mus3.gif ) ... Для цих мелодій, як мені здається, найкраще підходять вібрафон або дзвіночки (Glockenspiel).

Таким же чином були проаналізовані вірші Блоку, Ахматової, Єсеніна, Шефнера і всюди виникала відмінна від інших, характерна мелодія. Зізнаюся, мені було дивно і дивно чути, як музика, зашифрована в вірші, прихована в ньому на багато років, раптом оживає і розповідає щось нове про самого поета. Хіба це не та казка, про яку йдеться в епіграфі до цієї статті?

Цікаво, чи чують приховану "власну мелодію" вірша композитори, які створюють музику на вірші поетів? Приписавши кожній ноті певне числове значення і отримавши відповідні послідовності чисел для "власних мелодій" і мелодій, створених різними композиторами, я розрахував коефіцієнт кореляції між ними, чекаючи деякого відповідності. Однак коефіцієнт кореляції виявився близький до нуля - у всякому разі, для тих кількох пісень, які були проаналізовані. Значить, "музика вірша» не була почута або просто композитори вважають за краще йти своїм шляхом, відмінним від того, який "підказує" їм поет.

До яких висновків ми приходимо в результаті цього невеликого дослідження? Послідовність голосних в віршах підпорядковується певним законам, подібним до законів музичної гармонії, і при інтерпретації основних голосних як нот пентатоники утворює мелодію. І ще одне: за попередніми даними, "власна мелодія" вірша відповідає його настрою, його емоційної тональності, хоча, зрозуміло, це вимагає більш грунтовної перевірки.

Цікаво було б перевірити різні варіанти інтерпретації голосних: тут напрошується насамперед точніша "прив'язка" - до звуків, а не до букв; облік не тільки основних звуків, але і їх варіантів; використання не пентатоники, а будь-якого іншого музичного ладу.

Тут можуть відкритися нові цікаві можливості: наприклад, музичний аналіз стилю поета може допомогти визначенню авторства невідомого вірша.

Ймовірно, виявляться більш "музичні" поети і менш "музичні". З проаналізованих мною віршів мені найбільше сподобалися мелодії Пастернака і Фета.

В принципі можлива і зворотний зв'язок: аналіз "власної мелодії" з точки зору законів музичної гармонії може дати поетові можливість поліпшити сам вірш шляхом іншого, більш суворого розподілу голосних звуків. Хто знає?..

Шановні літературознавці, що володіють музичним слухом! Шановні музиканти з дослідницької струнку в душі! Шановні лінгвісти! Сподіваюся, вас зацікавить це невелике дослідження. Отримані результати відкривають широкі можливості для експериментування. Тим більше, що нічого особливого для цього не потрібно - аркуш паперу, ручка, збірки віршів і будь-який музичний інструмент, на якому можна програти отриману мелодію. Добре, звичайно, якщо є комп'ютер з будь-якої музичної програмою, здатної відтворювати введені ноти і імітувати звучання різних інструментів, але це зовсім не обов'язково. Спробуйте підключитися до експерименту. Якщо у вас вийде щось цікаве - напишіть, будь ласка, на [email protected] . А якщо не вийде ... теж напишіть!

Л І Т Е Р А Т У Р А

1. Панов М.В., Російська фонетика. - М .: "Просвещение", 1967, с.136-138, 144.

2. Фрідкін Г.А., Практичний посібник з музичної грамоти. - М .: "Музика", 1987, с.211.

3. Панов М.В., Сучасна російська мова. Фонетика. - М .: "Вища школа", 1979, С.57-58.


до початку сторінки
А що якщо це не тільки метафора?
Що якщо у віршах дійсно зашифрована мелодія?
Що якщо поети вкладають її в свої вірші несвідомо?
Вам не хотілося б, почути мелодії, які, можливо, звучали в душі Пушкіна або Блоку, виливаючись потім у прекрасні вірші?
Що може служити її носієм?
А як з іншими голосними?
Чому саме Пушкін?
А як справи з більш сучасними поетами?
Хіба це не та казка, про яку йдеться в епіграфі до цієї статті?
Цікаво, чи чують приховану "власну мелодію" вірша композитори, які створюють музику на вірші поетів?
 
  Обзор категорий  
 
Шины
 
     
 
  Специальное предложение  
   
     
     
Доставка осуществляется в города:
Александрия, Белая Церковь, Белгород-Днестровский, Бердичев, Бердянск, Борисполь, Боярка, Бровары, Бердичев, Васильков, Винница, Вознесенск, Горловка, Днепродзержинск, Днепропетровск, Донецк, Житомир, Запорожье, Евпатория, Ивано-Франковск, Измаил, Изюм, Каменец-Подольский, Керч, Кировоград, Ковель, Комсомольск, Конотоп, Краматорск, Кривой Рог, Кременчуг, Ильичевск, Луганск, Лубны, Луцк, Львов, Павлоград, Мариуполь, Миргород, Мелитополь, Мукачево, Николаев, Нежин, Никополь, Новая Каховка, Новоград - Волынский, Нововолынск, Одесса, Обухов, Павлоград, Пирятин, Прилуки, Полтава, Первомайск, Ровно, Славянск, Симферополь, Смела, Стрий, Сумы, Севастополь, Северодонецк, Тернополь, Ужгород, Умань, Харьков, Хмельницкий, Херсон, Феодосия, Чернигов, Черновцы, Южноукраинск, Ялта.

© 2009 - 2010 Интернет-магазин автотоваров и запчастей авто34

Каталог украинских интернет-магазинов