Наша сеть партнеров Banwar
Первісток вітчизняного автопрому ЗАЗ-965, відомий на прізвисько «горбатий», - культовий автомобіль, чого не скажеш про спадкоємців ЗАЗ-966 і 968. В Україні доля більшості цих машин плачевна - аж надто вони зношені. І лише деякі ентузіасти намагаються їх відновлювати, на ділі показуючи, що історію потрібно берегти ... Тепер, коли ці моделі стали раритетом, ставлення до них може змінитися.
улюбленець глибинки
Розробки нового «Запорожця» на заводі «Комунар» у Запоріжжі (нинішній «ЗАЗ») почалися майже відразу після запуску в серію «горбатого». А вже в 1967 році завод освоїв серійний випуск новинки ЗАЗ-966В, і до 1969 року автомобіль випускався паралельно з ЗАЗ-965.
Екстер'єр моделі істотно відрізнявся від попередниці, а ось з технічного боку кардинальних змін було небагато.
Рівно 35 років тому, в 1972 році, на зміну 966-му прийшов ЗАЗ-968. Зовні моделі мало чим відрізнялися. Візуально нову машину можна було дізнатися по інший облицюванні «передка», наявності ліхтарів заднього ходу і більш коротким «вухах». Через два роки машину оснастили двоконтурної гальмівною системою і більш зручними сидіннями, а до індексу моделі додали приставку «А».
Як і попередні моделі ЗАЗу, автомобіль був популярний в Країні Рад, про це свідчить і його ласкаве прізвисько «Вухань». Особливо машина припала до смаку сільським жителям: витривала і надійна підвіска, невибагливий до якості палива мотор, просте обслуговування і, що найголовніше, висока прохідність і пристойна вантажопідйомність.
Пластична операція
У 1978 році модель піддалася серйозній модернізації, в ході якої була оновлена не тільки зовнішність, а й збільшено обсяг багажника, змінені електропроводка і система вентиляції моторного відсіку, що знизило теплонавантаженому мотора. Остання зміна стало причиною зникнення найяскравішого елемента екстер'єру - великі бічні повітрязабірників - «вух», завдяки яким машина і отримала своє прізвисько. Втративши такого яскравого елемента, 968М в народі отримав назву «мильниця». Незважаючи на поліпшену вентиляцію моторного відсіку, на дорогах можна зустріти страждають від перегріву «мильниці» з додатковими повітрозабірниками і відкритими капотами, наслідком чого завжди було незадовільний стан двигуна.
У 1988 р в серію запустили спадкоємця ЗАЗ-1102 «Таврія» з принципово інший компонуванням, переднім приводом, «водяним» мотором - це був зовсім інший автомобіль. Обидві машини випускалися на одному конвеєрі паралельно, але «жужик» все ще користувався попитом. З'явилися на початку 90-х років проблеми з якістю на ЗАЗі і підприємствах, що постачають комплектуючі, зіпсували імідж машини як надійної і невибагливої, і її випуск 1 липня 1994 був припинений. Всього ж в період з 1967 по 1994 рік було вироблено 3100338 «Запорожців» моделей 966/968.
Євген Сокур
Фото Андрія Яцуляк, Петера Лощинский і ЗАТ «ЗАЗ»
Редакція дякує Олександра Вульса за наданий для зйомки автомобіль
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.