Наша сеть партнеров Banwar
В Україні немає дефіциту нафтопродуктів, але ціни на бензин і автогаз ростуть. Пов'язано це в першу чергу з ослабленням курсу національної валюти і збільшеними котируваннями нафти на світових ринках. З огляду на традиційну девальвацію гривні в осінньо-зимовий період, а також прогнозоване зростання цін на нафту, незабаром українців може очікувати суттєве подорожчання пального.
В Україні знову дорожчають нафтопродукти і зріджений газ. Протягом більшої частини літа ціни на автозаправках країни залишалися досить стабільними, проте в серпні ситуація змінилася - за місяць бензин зріс в ціні в середньому на 1 гривню.
У вересні тенденція подорожчання продовжилася. За даними консалтингової компанії UPECO, протягом 8-10 вересня ціни на бензини і дизельне паливо на вітчизняних АЗС зросли на 0,1-1 гривню / літр і станом на кінець першої декади бензин марки А-95 в середньому коштував 30,9 гривні / літр, бензин А-95 Преміум - 31,97 гривні / літр, дизпаливо - 28,78 гривні / літр.
Автогаз також дорожчає. За даними щоденного моніторингу консалтингової групи «А-95», ціни на цей вид палива в останні дні зросли на 1-25 копійок / літр. Середня ціна автогазу в Україні станом на 10 вересня було 14,36 гривні / літр.
гривня підкачала
Експерти, опитані «апостроф», стверджують: дефіциту на ринку нафтопродуктів і скрапленого газу на сьогодні дня. Відповідно, причини зростання цін в іншому.
За словами директора спеціальних проектів науково-технічного центру «Психея» Геннадія Рябцева, подорожчання нафтопродуктів безпосередньо пов'язано зі зростанням курсу долара до гривні, який почався в кінці липня.
«Зараз ми маємо долар по 28,2 гривні, тоді як в липні було трохи більше 26 гривень. Виходить, що ми з того часу отримали зайві 2 гривні в курсі », - сказав експерт виданню. За його словами, Україна на 75-80% залежить від імпорту нафтопродуктів, а вони закуповуються за валюту. «Кожна зайва гривня в курсі - це приблизно 70-80 копійок в ціні бензину. Тому, множачи ці 2 гривні на 0,7 за мінімальною шкалою, отримуємо те зростання, яке спостерігаємо зараз », - заявив він.
Інші експерти згодні з цим. «По гривні ми бачили девальвацію протягом півтора місяців», - зазначив у розмові з «апостроф» аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
Фахівець також зазначив, що на ціни нафтопродуктів в Україні впливають і світові котирування сирої нафти. «У світі дорога нафта - барель тримається вище 75 доларів і не дає цінам (на нафтопродукти) знизитися», - зазначив він.
«Ростуть ціни - шукай два фактори: або нафту, або курс. А зараз ми маємо і те й інше - до колишнього фактору зростання курсу долара ще отримали приріст котирування нафти », - резюмував у коментарі« апостроф »директор консалтингової групи« А-95 »Сергій Куюн.
Що стосується автогазу, то тут ситуація аналогічна тій, що склалася на ринку бензинів і дизпалива. «Котирування пішли в гору, а також валюта, яка додає в тиждень по 30 копійок» - зазначив Олександр Сіренко.
З підвищенням
Що буде з цінами далі? Швидше за все, вони продовжать рости. За словами Сергія Куюна, в найближчі кілька тижнів або навіть раніше ціни на АЗС виростуть на 1 гривню / літр бензину.
Як зазначив в свою чергу Геннадій Рябцев, трейдери, крім іншого, підвищують ціни, тому що в них враховують свої можливі ризики. «Якщо трейдери бачать, що сформувалася тенденція до падіння гривні, то вони можуть підняти ціни на 50 копійок (за літр), хоча необхідно піднімати, умовно, на 30 копійок», - пояснив він. Експерт додав, що, коли гривня зміцнюється, оператори АЗС часто не поспішають слідом за цим знижувати свої ціни, але це відбувається на всіх ринках. «Якщо порівняти український ринок з європейським, то там теж зростання відбувається швидше, ніж зниження», - сказав Рябцев.
Останнім часом з'явилися прогнози, що нафтові котирування на світових ринках будуть рости, що пов'язано в першу чергу з санкції США щодо Ірану, одного з ключових глобальних імпортерів сирої нафти. Олександр Сіренко вважає, що, якщо котирування досягнуть 80 доларів за барель, ціни на українських АЗС також виростуть: «Я думаю, що ми побачимо бензин в районі 34-35 гривень / літр на преміум-мережах. Лоукостери будуть тягнути до останнього, але там теж запас міцності невеликий ».
Сергій Куюн в свою чергу зазначає, що світові котирування нафти хоч і впливають на ціни на бензин в Україні, але все ж більший ефект на них чинить курс гривні.
Як в Європі
У будь-якому випадку подорожчання нафтопродуктів вдарить насамперед по споживачах. На сьогодні українці платять за бензин за цінами, порівнянними з європейськими. Ціна бензину в Україні в роздробі становить в середньому майже 1 євро (на сьогодні 32,5 гривні), при цьому в преміум-мережах бензин А-95 продається за ціною, що перевищує 33 гривні / літр. У Молдові ціна бензину приблизно така ж, як і в Україні. А ось в інших країнах колишнього СРСР (крім країн Балтії, які входять до складу ЄС) вона нижче, в деяких навіть істотно. В Європейському Союзі найнижча ціна в Болгарії - 1,16 євро. У багатьох країнах «старої Європи» бензин, звичайно ж, дорожче - від 1,3 євро / літр до 1,7 євро / літр. Але в них застосовуються досить відчутні «екологічні» податки. Крім того, там вищі в порівнянні з Україною витрати, пов'язані з вартістю праці.
Підвищення цін у будь-якій сфері веде, як прищепило, до зниження споживання. Це ж характерно і для ринку нафтопродуктів. «У нас споживання падає через високі ціни. І через це скорочуються надходження до бюджету », - говорить Олександр Сіренко. На його думку, уряд міг би знизити акцизи на нафтопродукти, щоб не дати цінам злетіти до захмарних висот. «Я думаю, було б непогано перейнятися цим питанням - сісти і порахувати, який ефект отримає в цілому бюджет, скільки зекономлять громадяни і скільки заробить держава», - резюмував експерт.
джерело: Автотема