Ільдар Халитов
Звук в ВАЗ-21099 своїми руками. Хвороба і лікування
Наша сеть партнеров Banwar
Мабуть, вже досить лірики, переходжу до справи. Після придбання мною автомобіля ВАЗ-21099 постало питання і про музику. Благо, що досвід в установці у мене був. Навчальної партою послужила попередня машина ВАЗ-2106, в якій я перепробував масу компонентів і варіантів установки. Зупинившись на найбільш задовольняє мої вимоги, а саме 3-х смуговий фронт + сабвуфер, я вирішив реалізувати його в ВАЗ-21099. Місце головного пристрою після тривалих пошуків зайняв легендарний Nakamichi CD-45. Цей апарат з тих, що з 1-бітових ЦАПОМ, проте це не заважає йому володіти чудовим звуком. Далі сигнал надходить на єдиний в системі підсилювач Calcel BST 150/5. На установку саме цього підсилювача мене спокусили: 1) дуже приваблива ціна; 2) можливість підключення в режимі бі-ампінг завдяки смуговому фільтру. І не останню роль зіграли рекомендації вашого журналу. В результаті я жодного разу про свій вибір не пошкодував. Підсилювач встановлений за відкидною кришкою із захисним склом. Саме воно оберігає апарат від ушкоджень і дозволяє зберігати йому первозданний вигляд. Далі сигнал розходиться наступним чином: з першої пари каналів сигнал подається через штатний кросовер, з комплекту Focal 165V на середньочастотний динамік Infinity діаметром 8,7 см, які встановлені як нібито в штатні місця на панелі, однак це тільки на перший погляд. Насправді всередині торпедо встановлені закриті корпусу обсягом близько 0,5 літра, чого цілком достатньо для таких головок. Установчі площині динаміків повернені до центру так, що осі динаміків зустрічаються в районі голови слухачів. Другий вихід з кросовера підключений до високочастотної голівці Focal TN-45 з титановим куполом. Після тривалих прослуховувань вони були встановлені віссю на центр салону. Друга пара каналів підсилювача була підключена до динаміків Focal 165V, які чудово розмістилися в передніх дверях після установки електросклопідйомників. Працювати цим голівок належало в діапазоні частот від 60 до 300 Гц. Викрито цю смугу частот дозволив смуговий фільтр підсилювача. Динаміки Focal 165V розташувалися на похилих подіумах, виготовлених за відомою технологією: фанера + монтажна піна + епоксидної смоли. Все це обтягнуте, між іншим, єдиним шматком натуральної шкіри без всяких стиків і рядків. У системі є і динаміки так званої тилової подзвучки. Мною використані для цієї мети головки JBL діаметром 10 см з компонентного набору. Вони підключені до вбудованого підсилювача ресивера, потужності якого для цієї мети цілком достатньо. Задня полиця повністю нова. Виготовлена вона з 4-х шарів 12-міліметрової фанери, проклеєний клеєм ЕД-20. Круглий отвір в центрі полки колись було посадковим місцем під сабвуфер free air, який благополучно згорів. Не хотілося б називати марку: боюся, послужить антирекламою, а статися таке може з кожним. Тепер це вікно прекрасно виконує свою нову функцію по пропускання баса в салон. Зі своїми обов'язками по частині низькочастотної складової добре справляється сабвуфер Kicker XPL-12, встановлений в закритий ящик об'ємом 49 літрів. Ящик виготовлений з таким розрахунком, щоб обсяг багажника залишився максимально вільним, проте на 100% цього добитися не вдалося. Для додання багажнику єдиного стилю я обтяг все пластикові деталі карпетом. Всі дроти, використані в системі, двох марок: JBC і Phoenix Gold. Шумоізоляція проводилася лише часткова, що відчувається, якщо "піддати жару". Встановлював апаратуру за правилами змагань (як-то: відстань від клеми до запобіжника і розводка проводів по бортах), проте перевірити отриманий результат на змаганнях не представлялося можливим. Хочеться вірити, що і в Уфі коли-небудь вони відбудуться. Із загальних відомостей про автомобілі я б ще сказав, що і двигун не залишений осторонь. Встановлено спортивний распредвал з розрізним шківом і прямоточний глушник Powerful, що неабияк додало прудкості автомобілю. Звичайно, я міг би розписати, яким чудовим, повітряним і прозорим вийшов звук, придумати ще масу епітетів і порівнянь, але не стану. Хоча, ніде правди діти, звук дійсно вдався. Виконаною роботою я і мої друзі дуже задоволені, особливо потужним басом. Ось на цьому пора закінчити лист. Якщо щось упустив, сподіваюся, ілюстрації доповнять портрет системи. Знімки вийшли не дуже, але ж я не фотографією захворів, а автозвуку ...